INZERCE : Příslušenství - ND
|
REKLAMA
Enduro pro mě
- Zelenáč
- začátečník
- Fotogalerie
- Příspěvky: 16
- Založená vlákna
- Motorka: BMW R 1150 GS
- Věk: maximální
- 0 0
Enduro pro mě
Ahoj Offrouďaci Řeším již nějakou dobu ,jaké enduro pořídit a narazil jsem náhodou na tento web plný zkušeňáků v tomto oboru. Tak tedy: Mám v plánu pořídit něco, co bych mohl využít jak na ježdění v Rumunsku, tak u nás v lesích, lomech, roklích, bahnu, trénovat přejezdy překážek, strmější výjezdy atd. Baví mě spíše technické ježdění, než fullgas po louce. Možná i stojí za zmínku, že zkušenosti jsou prakticky až na malé vyjímky s lehkým endurem nulové avšak nadšení veliké. Větší zkušenosti v terénu mám zatím jen s velkými stroji. Závodní ambice nemám. Vyhlídnutí kandidáti: KTM EXC 250 F ,Yamaha WR 250 F , BETA RR 390 , BETA Xtrainer , AJP 250 PR5. Otázka zní: Která? A vyplatí se investovat do nové nebo jeté? Známého, který by ji prodal nemám. Peníze na novou by byly , ale vyplatí se to, když nejsem závodník?
- Toman
- Bahnomil
- Fotogalerie
- Příspěvky: 568
- Založená vlákna
- Místo: Brno-venkov
- Motorka: GG EC 300 Tpi
- Věk: middle age
- 1 0
Re: Enduro pro mě
Zelenáč: Jak jsi na tom "velikostně-váhově"?... kolik chces do mota investovat?... Já měl vždycky jetu moto, ale tam byl servis po 6-10tis km, u strojů se servisem po MTH bych šel max. do pěkné "roční" moto pokud ti to finanční situace dovolí. Ono zas za roční KTM/HQ máš novou Betu tak pak je to na zvážení a vyzkoušení.
Re: Enduro pro mě
Pokud víš, že tě to bude bavit, kup novou. Budeš mít klid a nebudeš muset řešit zanedbanou motorku po nějakém ojebávači, co tě natáhne. Já jsem to tak udělala a mám klid. Navíc některé věci ti kryje záruka, takže zase o starost méně. Já začínal s EXC350F. A i teď má na mě výkon akorát. Chce se to ale svést. Třeba pak zjistíš, že ti vůbec nesedí 4t a budeš chtít 2t.
KTM EXC 250 F - super obratná, výhoda dostupnosti všech dílů do 3-4 dnů, hodně náhradních dílů a příslušenství jako aftermarket, vždycky jí prodáš. Yamaha WR 250 F - sázka na jistotu, pro mě nevýhoda spojka lankem, jinak osvědčená, podovozek není jako u KTM. BETA RR 390 - už docela kladivo s mohutným spodkem, problém s dostupností některých dílů. BETA Xtrainer - dobrá motorka do začátků na naučení techniky. V sériovém nastavení brzy najdeš limity podvozku. Jinak super hodná motorka, která si nechá líbit fakt hodně. JP 250 PR5 - osobně jsem před prvním nákupem o ní taky uvažoval. Ale když jsem viděl, jak rychle padá cena, tak jsem to vzdal. A navíc některé dohady o spolehlivosti...
Probíralo se to tu 100x ale mě přijde, že KTM má na to, co chceš ty asi nejlepší podvozek v sérii. Za mě je to sázka na jistotu. Tím nechci říct, že třeba Beta je špatná, ale... Zvaž ještě EXC350F. Je to do začátku fakt blbuvzdorná motorka.
- Zelenáč
- začátečník
- Fotogalerie
- Příspěvky: 16
- Založená vlákna
- Motorka: BMW R 1150 GS
- Věk: maximální
- 0 0
Re: Enduro pro mě
Díky všem za rady. Určitě mi pomohou při rozhodování. Na novou mám, jen jsem zvažoval, zda to není příliš velký luxus a zbytečnost jít do nové , když by mě jako hobíkovi a amatérovi stačila třeba jetá cca za poloviční peníz. Ale je pravda že mám trochu strach do ojetiny jít. Už jsem se v životě 2x při nákupu jetého napálil a stálo mě to hodně práce a peněz než jsem to dal vždy trochu dohromady. Jen jsem doufal že třeba u endura , (super odolného stroje) toho tak moc skrýt nelze a případná počáteční investice do oprav (cca 30-40 tis) by to spravila. Ale je to asi na zvážení. Díky moc.
- Zelenáč
- začátečník
- Fotogalerie
- Příspěvky: 16
- Založená vlákna
- Motorka: BMW R 1150 GS
- Věk: maximální
- 0 0
Re: Enduro pro mě
Měl bych ještě jeden dotaz. Pokud někdo prodává jetou a napíše že ji servisovaná například u prodejce kde ji koupil. Dá se v tomto případě předpokládat že bude motorka ok ? Nebo se to dá taky ojebat?
Re: Enduro pro mě
Zelenáč: Neznám nikoho, kdo by servisoval ostrou u autorizovaného prodejce - maximálně tam dělá ventily, tlumiče apd. Běžnou údržbu dělá většina doma (olej, filtry, ložiska, řetězovka...). Kamarád prodal ojetou motorku, a teď se jí po roce kupec zbavuje s neuvěřitelnou pohádkou, jak je první majitel, jak měnil olej celou dobu co jí má po 8-10 hodinách apd. Nic z toho není pravda.
Vždycky, když se tyhle témata řeší, tak si vzpomenu na 2 pořekadla: 1) S autem je radost dvakrát - když ho koupíš a pak když se ho zbavíš (bohužel platí často i u moto). 2) Víš co je lepší než motorka? Nová motorka!
Editoval JirkaR (16.09.2019 07:11:21)
- peTTR
- Veterán
- Fotogalerie
- Příspěvky: 2844
- Založená vlákna
- Místo: MTŘ
- Motorka: XT 600 43f "89, HQ TE300 "17
- Věk: O 5 let mladší jak moje XT
- 21 6
Re: Enduro pro mě
Zelenáč:
JirkaR Má samozřejmě pravdu... Ale můj pohled je zase takový, že bych si do začátku koupil něco alespoň trochu ojetého. Protože jako začátečník ji většinou stejně ohážeš a ty peníze zase tratíš jiným způsobem. Což u ojeté tak nejde vidět/ nebolí. Samože, pokud tomu nerozumíš, tak je třeba vzít si někoho kdo trošku ví. Protože napálit se u pohádkaře není problém Každopádně, enduro je tak jednoduchý stroj že pokud nejsi jelito a víš kam kouknout, tak není takový problém se nenanpálit. (krom motoru do toho logicky nevidíš)
Yamaha XT600= svoboda pohybu HQ te300 - nechápu jak jsem do teď mohl žít tak po selsku
- Zelenáč
- začátečník
- Fotogalerie
- Příspěvky: 16
- Založená vlákna
- Motorka: BMW R 1150 GS
- Věk: maximální
- 0 0
Re: Enduro pro mě
Jasně. Nepředpokládám, že každý jede do servisu po 8 motohod. na výměnu oleje. To je asi banalita a dle mého názoru si to každý hlídá a vyměňuje včas aby mu motorka sloužila co nejdéle a nejlépe. Já si u cesťáku taky měním olej ne až po 10 000 km ale po 5 000 km. Motoru tím jen prospěju a těch pár korun a 1 hod práce mě nezabije. Šlo mi spíše o to , že pokud někdo napíše že je moto servisované tak je předpoklad že mu to není lhostejné a servis ho i upozorní na případné problémy a řeší je . Protože , proč by to tam potom vlastně dával?
Re: Enduro pro mě
No Já Ti nechci motat hlavu vůbec, takže jen bych se vyjádřil k tomu podvozku a to že WR má jednoznačně lepší podvozek a a podvozek má do budoucna větší potenciál kdyby ses posunul jezdecky.
U KTM je právě největší slabinou její seriový podvozek, což Ti může potvrdit každý ne jen hobbík, ale úpravce i úpravce tlumičů.
Tom
- Zelenáč
- začátečník
- Fotogalerie
- Příspěvky: 16
- Založená vlákna
- Motorka: BMW R 1150 GS
- Věk: maximální
- 0 0
Re: Enduro pro mě
Sakra. To to jsi mě dostal. Já byl na 100% přesvědčen že KTM má nejlepší podvozky ze všech. Právě proto jsem ji zařadil do výběru. Věděl jsem že Xtraner má slabší. AJP taky. RR 390 je už na tom lépe. WR jsem předpokládal někde na průměru. Ale KTM s WP byla pro mě top
Re: Enduro pro mě
Zelenáč:
Uvidíš co Ti napíšou zde ostatní členové jejich názory, ale docela se o to zajímám a myslím, že Ti to jen potvrdí.
Hlavně Ti to řekne každý kdo jezdil a měl porovnání. Také Ti to potvrdí ladiči tlumičů- když si necháš potom udělat tlumiče na ¨míru¨nebo je chce trošku zlepšit tak Ti rovnou řeknou, že s WP nemáš čekat žádný zázrak, kdežto třeba Kayaba jde sice za peníze cca 1.000,- euro upravit tak, že už nemá moc smysl uvažovat o Ohlins apod, pokud nejsi fakt velký střelec.
U Yamahy dostaneš v základu o třidu lepší podvozek.
Problém nových WR je, že nemají homologaci a ani se o ní neuvažuje pro Evropu. Takže kdybys chtěl jezdit enduro závody je to v pytli.
Zase se objevují starší WR bez TP, protože kluci co mají WR a chtějí je jezdit dál ci nechají TP ze starý motorky a koupí nové WR bez TP, takže kdybys to chtěl jen do lesa na hobby bez TP tak se dá pohledat.
Tom
- Toman
- Bahnomil
- Fotogalerie
- Příspěvky: 568
- Založená vlákna
- Místo: Brno-venkov
- Motorka: GG EC 300 Tpi
- Věk: middle age
- 1 0
Re: Enduro pro mě
Zelenáč: To co píše TomR1 určitě není mimo mísu, nicméně si nemyslím že by KTM v sérii prodávala něco, na čem by se nedalo slušně jezdit. A rozhodně to není věc, co by tě jako nováčka na ostrém enduru mohla v prvním roce (dvou třech) limitovalt. Budeš mít dost práce se spojkou, těžištěm - technikou obecně... KTM je nastavena na prodej pro hobíky, měkčí podvozek na 75-80Kg jezdce. Jestli budeš chtít nahánět vteřiny na trati a skákat lavice a pálit rolety v plné rychlosti, tak pak je to jiná
- Zelenáč
- začátečník
- Fotogalerie
- Příspěvky: 16
- Založená vlákna
- Motorka: BMW R 1150 GS
- Věk: maximální
- 0 0
Re: Enduro pro mě
Věc je taková, že když už budu něco kupovat a starat se o to , tak chci aby mě to vydrželo co nejdéle a abych nemusel říci za 2 roky že už mi to nestačí a chci něco jiného. Nebo že podvozek je špatný a budu muset vysolit dalších 60 až 80 tis. Ale nejsem schopný v současné chvíli a při mých znalostech posoudit co mě bude stačit. Nejsem ten střelec a neumím to , který teď koupí a se ziskem prodá. Proto se o věci starám a chci aby mě vydržely co nejdéle a aby mě dělali radost. Jinam mé proporce na stroj jsou asi standartní 181 cm 77 kg.
Re: Enduro pro mě
Toman: - absolutní souhlas je to jak píšeš.
Spíše sem to myslel, že když má Yamahu ve výběru, tak kromě výborné spolehlivosti je přidaná hodnota ten podvozek.
Zase u staršího kousku bych Já do 4T 250 nikdy nešel a WR450F je prostě neohrabaný v porovnání s konkurencí (teď mě tady ukamenují) :-) , ale je to prostě větší motorka pocitově..
Tom
Re: Enduro pro mě
Zelenáč: Největší slabost WP podvozku je majitel, který si ani neumí vyměnit pružiny na svoji váhu ... a potom se všemu jen diví. Vůbec se WP podvozku neboj, čím novější, tím lepší, ale než se dostaneš na nějaký limit i staršího podvozku, bude to klidně i pár sezón trvat, jestli vůbec u endura vydržíš. Znám dost lidí, co začli jezdit jako chceš jezdit ty a prvních pár nezdarů, .... je odradilo. Je to těžký koníček jak na peníze, na fyzičku, psychiku, ... kdo se neumí kousnout, pro toho to není
U ojetin neuvažuj o ročnících pod cca 2012 .... a pokud uvažuješ o 250 4t, tak čím novější, tím lepší. Staší 250 4t od KTM jsou spíš na trápení než na učení. Nový jsou úplně jiná liga. Ono se mi prakticky ověřilo, že pořizovací cena motorky je s těmi "provozoními" u ostrýho endura jen takový "balast" a už mi na pořizovací ceně tolik nezáleží, je to prostě jen takový plus / mínus. Pokud pro tebe peníze nejsou problém a bez lítosti můžeš amortizovat, což při při tom, co píšeš, že chceš jezdit, BUDEŠ, tak samo novou a bez lítosti do toho Pokud to máš tak, žes pracně našetřil na novou a rezervu nad to nemáš, tak pokud máš nadšení, tak až třískneš s novou motorkou, brzy tě přejde.
Dám příklad, koupím novou motorku a protože vím, co ježdění v terénu, který popisuješ, Rumunsko, kaňony, koryta, prudký výjezdy, ...obnáší, tak okamžitě nastává další nákup. Sada plastů cca 3000,- - novu sadu s origo polepy dolů a dát druhovýrobu na ježdění. Když to neuděláš, jaklo začátečník s nadšením bys tu novou stejně poškodil k nepoznání a stejně bys kupoval nový. Proto je lepší origo sundat a uskladnit a potom se ti moto bude i líp prodávat s origo. Tohle neber jako nějaký ojeb, ale jen praktická věc. Pokud si budeš nechávat na novou sadu plastů udělat i nějaký ty polepy, tak přičti cca 2500,-
Bastry - podle mě do lesa nevyhnutelný doplněk, za kvalitu dáš třeba 3500,- (dá se ušetřit za levnější čínu)
Protektory vík motoru cca 1200,- dle typu moto - hodně užitečná věc.
Protektory kyvky cca 1000,- - zas dobrý doplněk, který ti ochrání kyvku od zbytečného podření, který poměrně dost snižuje cenu při prodeji, protože tohle je místo, který ti řekne hodně o tom, kde moto jezdilo. U jetý moto bych to neřešil, u nový ano.
Protektory spodků předních tlumičů cca 600,- - opět šikovná věcička, protože v šutrech je běžný, že spodkem tlumiže vezmeš o šutr nebo to na něj posadíš .....
Kryt výfukovýho kolene, cena se výrazně liší, u 2T drahý špás od cca 3000,- za karbonový kryt po cca 7000,- za nerezovou klec, 4T levná záležitost - podle mě opět nutnost do těžkýho terénu, která se vyplatí a má svý opodstatnění.
Pružiny do tlumičů na tvou váhu - to je cca 5000,-?? Ale třeba origo zadní pružina u Sherca je cca 10000,-
Ochrana přepákování, pokud nebudeš mít KTM s pds, kde přepákování není. Pěkný kryt tě přijde tak na 5000,- a dražší u Fastway. Samozřejmě si můžeš poradit i samodomo výrobou, pokud k tomu máš podmínky a hodně ušetříš.
Návštěva dobrý enduroškoly - cca 3000,- - Jeden den v enduroškole ti pomůže smáznout klidně i rok tvýho plácání, zbytečnýho padání, lámání plastů .... nebo kopírování blbostí, co tě učí tvý kámoši v partě.
Sčítat umíš sám. To jen pro ukázku toho, že s nákupem nový moto investice nekončí a není žádný problém vysypat dalších 20 000 než vyjedeš. Investice, který jsem uvedl, jsou spíš takový, že ti ve finále hodně ušetří nebo se ti pří případným prodeji vrátí. Proto píšu investice a ne náklady Bohužel nová moto je pouze POLOTOVAR a je ostudou každého výrobce , že se takhle chovají k lidem, který solí nesmyslný peníze za pár trubek, kola a motor
K výběru moto, kup něco, co potřebuješ právě teď pro sebe. Nekupuj to, na čem jezdí někdo jinej nebo na čem bys chtěl jezdit ty. Čím víc se oprostíš při výběru od svýho ega a upřednostníš pokoru, tím líp pro tebe. Všechno má svůj vývoj a ono to v enduru moc přeskočit nejde. To, že si nějaký začátečník koupil tovou TPI a jde mu to na ní, nemusí být tvůj případ. Důležitá je míra talentu, intelektu ..... A co je možná důležitější než na čem jedeš? To s kým jezdíš, kdo tě vede, radí, pomáhá Pokud opravdu chceš jezdit, co popisuješ a chceš se naučit jezdit, tak za mě jedině 2T a začni od nižších objemů. Pokud vážíš do cca 85 suchejch, začni na 200 2T. Pokud jsi těžší, tak 250. Na objem 300 zapomeň U 4T platí to samý, nový 250 ti stačí i když máš do metráku, 350 je pro začátek až moc výkonná, nebude tě nutit tolik pracovat tělem, spojkou ... a cokoliv nad 350 je do lesa pro začátečníka hobíka nesmysl. Na takový motorce se naučíš leda vozit, spoustu zlozvyků, ... ale ne jezdit a ovládat motorku.
Za mě vem něco staršího, pokud jsi menší lehkej, tak se určitě koukni na Freeride 250 2T, 250 4T, 350 4T. podle mě na začátek jedna z nej voleb a i ceny u ojetin jsou přijatelný, dobře se prodá. Xtrainer radši 250 bude taky pro tvoje potřeby ideální. Uvažuj o motorce na rok ježdění, protože v té době se ukáže, jestli tě to chytne nebo ne. a pokud ano, tak rok nebo cca 60 - 100 mth bude taková doba, že se otrkáš, rozkoukáš ... a budeš chtít změnit techniku. Té chuti vyzkoušet jinou motorku se nevyhneš ani když si koupíš novou, jen při tom víc finančně tratíš. To je jako sa ženskýma
U ojetin počítej s tím, že funkční základ s oservisováním (kouknout do motoru a vědět, co v něm je), udělaným podvozkem, nastrojená do terénu připravená kompletně na sezónu cca 100 000,-, když budeš mít štěstí na kup, tak možná o 10 levněji. Jde to vzít jako "buď a nebo", nešáhnout na to krom spotřebáku a jezdit. Když vydrží prodat ... tady platí čím hloupější sedlák, tím větší brambory.
Na AJP zapomeň čínská předražená jebka. Spíš koukni na SWM 300 za 153000,- to je taky čínská jebka , ale aspoň to má slušný motor, podvozek. Měl jsem ji v hledáčku, ale rozohdl jsem se zůstat u 2T
Editoval Janek (16.09.2019 10:58:47)
Re: Enduro pro mě
Zelenáč napsal(a):Věc je taková, že když už budu něco kupovat a starat se o to , tak chci aby mě to vydrželo co nejdéle a abych nemusel říci za 2 roky že už mi to nestačí a chci něco jiného. Nebo že podvozek je špatný a budu muset vysolit dalších 60 až 80 tis. Ale nejsem schopný v současné chvíli a při mých znalostech posoudit co mě bude stačit. Nejsem ten střelec a neumím to , který teď koupí a se ziskem prodá. Proto se o věci starám a chci aby mě vydržely co nejdéle a aby mě dělali radost. Jinam mé proporce na stroj jsou asi standartní 181 cm 77 kg.
V téhle ceně se obávám, že bych ani nevěděl co vybrat... EXC350F máš málo peněz, WR250F bude kasička(pravděpodobně) takže možná nějaké 2T nebo Já měl třebas FE390 a to byla super motorka - prakticky už KTM a jsou za dobré peníze a motory jsou fakt držáky..!! Tam by ses cenově vešel kolem 80.
Problém je, že když bys chtěl ho generálkovat je tam fakt drahá ojnice-pouze originál stejně jako u EXC400.
Tom
Re: Enduro pro mě
TomR1: Nepředpokládám, že Zelenáč bude první rok řešit ladění podvozku. Já se bavím o motorce v sérii. Tam mi KTM přijde nejlépe funkční jako celek ihned "po vyndání z krabice". Ano, Kayaby jsou top, ale i z WP uděláš ještě lepší tlumiče (nové kartridge, přeplanžetování apd.). A nebo si můžeš rovnou přikoupit Ohlinse. Ale to nebude tenhle případ a tady je to na zbytečnou diskuzi. WR je jediná, kterou jsem osobně nejel, ale potkal jsem na trati kluka, co WR vyměnil za EXC a byl spokojený. Vím, že je to "jedna paní povídala" ale je to osobní zkušenost. Třeba mě odradilo ovládání spojky lankem a 5ti kvalt. Ale netvrdím, že KTM je nejlepší. Za mě je to dobře nastavený všeuměl, který, když ho to přestane bavit, obratem ruky prodá.
Zelenáč: neřeš, jestli s tím jako začátečník budeš házet. Když se s tím naučíš, tak budeš házet ještě víc. Smiř se s tím, že je to spotřební materiál "házedlo do lesa". Já to měl taky tak. První zahození jsem sledoval každý škrábanec.
Janek: až na pár drobností skoro na tesání do kamene. Nestraš ho s těma cenami doplňků, kryty na motor, blastry apd. jsou sehnat o trochu levnější a pro jeho použití dostačující Ještě nesmí zapomínat na dobrou výbavu jezdce - hlavně kvalitní boty a helmu... to pár kaček taky stojí.
Re: Enduro pro mě
Kluci Já netvrdím, že to začátečníkovi nestačí nebo, že bude vyloženě špatnej z podvozku KTM. Sám jezdím na podvozku KTM jen s pružinama na váhu a podvozek je daleko za mým uměním, ale sednul jsem na moto s Ohlinsema a i jako mrdal jedu úplně jinak.
Jen tvrdím jednu jasnou věc , když zvažuje výběr motorky(a podvozek je důležitý) - už při koupi seriové motorky máš u Yamahy lepší tlumiče o třídu...nic víc nic míň.
Plus jako bonus mají potenciál na kvalitní úpravu pokud bys to chtěl nebo potřeboval, což u KTM/WP není.
Znám takových hobíků co jedou prdlajs a mají Ohlinse/Kone valve apod...a potřebují to..? NE prostě to jen chtějí, aby to makalo a na motorce se jim jezdí líp/šetří sílu atd...
Zase jak píše Jirka - u KTM máš daleko větší výběr motorek na inzerci, dostupnost starších ND...prostě to není vůbec špatná volba, spíš bych prostě řešil jestli nepřihodit pár desítek tisíc a koupit něco slušnějšího než se stím pak stejně trápit.
Tom
Editoval TomR1 (16.09.2019 11:25:50)
|