INZERCE : Příslušenství - ND
|
REKLAMA
Jakou viskozitu do WP?
- _Vlk_
- Bahnomil
- Fotogalerie
- Příspěvky: 1163
- Založená vlákna
- Místo: Valašsko
- Motorka: Husaberg FE 550 09, Husaberg TE 250 12, Husqvarna TE 300 15
- Věk: 28
- Tel: 776588125
- Web
- 8 3
Jakou viskozitu do WP?
Ogaři rychlý dotaz,kdo máte doma po ruce manuál nebo v poslední době dělal výměnu oleje v tlumičích WP poraďte jaká má být viskozita oleje a s jakým olejem máte dobré zkušenosti.Chtěl jsem dát motorex 5W
Padám sám,zvedám se sám...
- Carel
- Bahnomil
- Fotogalerie
- Příspěvky: 1173
- Založená vlákna
- Místo: moje Jižní čéchy
- Motorka: Exc 250/19
- Věk:
- 5 1
Re: Jakou viskozitu do WP?
_Vlk_:
POdle toho co vážíš. Já mam teď tlumiče u mechoše a řikal že tam dá na mojí váhu (kolem metráku) 10W. A že to tam dává většinou. Co bere za olej nevim. S motorexem určitě chybu neuděláš
Editoval Carel (18.04.2012 20:01:28)
... hop, přes potok ...
Re: Jakou viskozitu do WP?
_Vlk_:
jestli to děláš pro sebe,tak určo 5W
já dával taky Motorex a těch 50mth to tlumilo dobře,pak už po delší jízdě šlo poznat,že to jsou betony místo tlumičů po vylití z toho byla bílá emulze........
- _Vlk_
- Bahnomil
- Fotogalerie
- Příspěvky: 1163
- Založená vlákna
- Místo: Valašsko
- Motorka: Husaberg FE 550 09, Husaberg TE 250 12, Husqvarna TE 300 15
- Věk: 28
- Tel: 776588125
- Web
- 8 3
Re: Jakou viskozitu do WP?
Okej díky všem,do ktmky jsem dával taky motorex a měl jsem odvzušnovací ventilky a skoro to nesyčelo.Ale je fakt,že víc něž 30 mth jsem na ní pak už nenajezdil,takže trvanlivost nemůžu potvrdit ani vyvrátit..
Padám sám,zvedám se sám...
Re: Jakou viskozitu do WP?
Carel: koukám mechoš ze slušného oddílu .....na tvoji váhu ti tam měl dát hlavně tužší pružiny. Hustší olej ti akorát sníží citlivost.
K tématu, do WP leju 5W, loni motorex, ted jsem zkusil Showa, uvidíme jaké to bude
Re: Jakou viskozitu do WP?
Re: Jakou viskozitu do WP?
Všímálek:
Tak to jsi mě potěšil a pravda je ta že potokům se vcelku vyhejbám nezajíždím nikde zbytečně do sraček atd ... Do tlumičů jsem nikdy moc nechtěl hrabat páč tomu nerozumím gufírko si vyměním ale to je tak všechno . Děkuji za poznatek k brejlím a přílišnému utahování . Ještě poznámka než jsem to rozebíral přišlo mi že když jsem s jedním tlumičem tahal nahoru dolů (ještě složeným ) vydával zvuk jako by se zavzdušnoval nebo srkal vzduch ... mohlo by to být olejem ?
- badyšot
- Bahnomil
- Fotogalerie
- Příspěvky: 1375
- Založená vlákna
- Místo: Liberec
- Motorka: 200 neposedných Kubíků
- Věk: 45 už
- 7 6
Re: Jakou viskozitu do WP?
Všímálek: a podělíš se o to jaké oleje používáte místo Motorex a proč?
- pretekardano
- Bahňák
- Fotogalerie
- Příspěvky: 178
- Založená vlákna
- Místo: Hlohovec
- Motorka: YZ250F, RM250 enduro(carpimotor)
- Věk: 30
- 0 0
Re: Jakou viskozitu do WP?
badyšot: prejdi si Markove stránky, je tam kopec článkov o WP tlmičoch od človeka čo ich servisuje nejaký rok osobne. tak isto tam máš foto ako vyzerá olej po určitých mth(hlavne Motorex). Za mňa určite Ohlins, po 50 mth vyzerá neporovnatelne lepšie ako motorex... tak isto vlastnosti tlmenia si zachováva dlhšie
Editoval pretekardano (12.02.2015 17:41:20)
- Semis
- Veterán
- Fotogalerie
- Příspěvky: 3155
- Založená vlákna
- Místo: východní skoro Pragl
- Motorka: DR-Z400SM, EXC 250, TXT 250
- 6 2
Re: Jakou viskozitu do WP?
No je sice hezké že ten olej vypadá pěkně, ale i sebelepší olej nemá svoje původní vlastnosti už po 20mth ostré jízdy. Prostě to už potom funguje jinak a samozřejmě hůř. Řešit tedy jestli ten olej vypadá podivně po víc než 50mth mi připadá zbytečný, ikdyž chápu že 50mth enduro kochačky asi nedá těm vidlím tolik zabrat. Když jsem naposledy měnil olej po 30mth, tak jsem změnu poznal i já.
Jinak to co je na té fotce vypadá až moc podezřele. Docela bych tipoval jestli tam někdo nenalil místo tlumičáku hydraulický olej. Mě by to ani nenapadlo, ale už jsem slyšel poměrně velký množství domácích kutilů, kteří to s klidnou hlavou udělaj a neřešej.
Dej koním pít...
- badyšot
- Bahnomil
- Fotogalerie
- Příspěvky: 1375
- Založená vlákna
- Místo: Liberec
- Motorka: 200 neposedných Kubíků
- Věk: 45 už
- 7 6
Re: Jakou viskozitu do WP?
pretekardano: jo, na Markovi stránky občas dívám. Nejsem závodník, najedu prd, ale jsem zvídavý, tak mě to zajímá. O problematice tlumičů jsem zatím dospěl k názoru, že je to celkem složitá problematika. I tady na fóru jsou borci, co tlumiče dělají, ladí a stojí za nimi dobré výsledky , takže kdo nechce zbytečně ztrácet čas a peníze nejistými výsledky, tak je to určitě ta správná cesta.
Gufera: zkusil jsem na WP jednou ALL BALLS a to bylo teda tragický, ani nešly pořádně nasadit a drhlo to hrozně, takže mi z toho vyšlo, že se na tom neoplatí šetřit, takže moje poznání je buď originál černý nebo SKF zelený. Obě varianty stojí cca 265Kč/ks gufera. SKF zelený by měly být snad i o fous lepší.
Olej: zrovna tlumičový oleje je pěknej guláš a může za to debilní značení podle SAE (5W, 10W a podobně), které používají výrobci na svých obalech. Důležitá je kinematická viskozita při 40°C, kinematická viskozita při 100°C a Viskozitní index VI. Našel jsem srovnávací tabulku, kde jsou tyto hodnoty uvedené pro spoustu tlumičových olejů. Bohužel to je z amerických zdrojů, tak tam jsou uvedeny i značky, které se tady běžně neprodávají. Nicméně nejdůležitější výstup z toho je, že jeden výrobce uvede 5W, druhý výrobce uvede 7W a ve skutečnosti může být ten olej označený jako 7W lehčí než ten 5W. To je bordel a velmi zavádějicí při výběru oleje jen podle tohodle debilního značení SAE. Viskozitní index VI udává schopnost oleje si udržet svoje vlastnosti za různých teplot. Čím je viskozitní index vyšší, tím konstantnější vlastnosti při změně teplot olej má. Pro přední tlumiče jsem pochopil, že hodnota nad 100 je o.k. Pro zadní tlumič ta hodnota má daleko větší význam, protože zadní tlumič pracuje při vysokém tlaku a více se zahřívá, takže tady jsou požadované hodnoty VI daleko vyšší (nad 300). Přiložená srovnávací tabulka kinematických viskozit a Viskozitního indexu může být alespoň trochu základním vodítkem, jak se v tlumičových olejích zorientovat. Jsou tam uvedené i značky co se tu prodávají. Je jasné, že co jezdec, to jiné požadavky. Každý jezdec je jinak těžký, jezdí něco jiného, vyhovuje mu něco jiného.... Celá problematika je velmi hezky popsaná na této stránce: http://www.peterverdone.com/wiki/index. … sion_Fluid Je tam dole i ta tabulka srovnání olejů.
Semis: Ve skutečnosti tlumiče jsou taky hydraulická soustava. Rozdíly mezi hydraulickými oleji, hydraulickými kapalinami a "speciálními" tlumičovými oleji jsou hlavně v přísadách. Některé "hydraulické kapaliny/oleje" mají de facto identické hodnoty kinematických viskozit a Viskozitního indexu jako ty drahé "speciální" tlumičové oleje. Některé hydraulické oleje taky obsahují přísady proti pěnivosti, opotřebení, separaci vody, korozi atd. Samozřejmě je mi jasný, že nelze vzít JAKÝKOLI hydraulický olej a naprat to kdekoli. Rozdíly v ceně tlumičových olejů jsou obrovské. A jsem přesvědčen, že to tady funguje úplně stejně jako u motorových olejů. "Značkové" oleje platíš velmi draze a kvalitativně naprosto stejnou službu jsou schopni odvést i jiné oleje. Už jenom v jaké cenové relaci jsi dnes schopen koupit ten samý "Značkový" olej. Vždyť jsou tam rozdíly skoro 100% aspoň u motorových olejů do aut. Je to děsnej bordel a řadový zákazník je jen ovce, která to při neznalosti zaplatí. Jen pro zajímavost srovnání cenových relací tlumičového oleje s kinematickou viskozitou 15 při 40°C a cca 4 při 100°C: Motorex 2,5W(390Kč/l), Castrol 5W-v přiložené tabulce je uvedeno označení 10W, ale hodnoty jsou správně pro 5W (cca 400Kč/l), Showa/KYB (cca 500Kč/l) a našel jsem jeden s úplně stejnými parametry a ten stojí 190Kč/l, ale je to značka, která je v Čechách neznámá. Ale je to tlumičový olej určen pro motocykly. Všechny tyto oleje mají Viskozitní index (VI) nad 100: (Motorex VI=200, Castrol VI=150, KYB/Showa VI=113, neznámá značka VI=131).
Píšu to proto, že to může někomu pomoct alespoň aby se zorientoval v označovaní tlumičových olejů a jejich základních fyzikálních vlastnostech. Tak tlumičům zdar
Re: Jakou viskozitu do WP?
badyšot: Děkuji moc každopádně já neřešil ani to označení šel jsem za známým do shopu řekl mu že chci tlumičovej oil a ten mi dal nejpoužívanější (kayaba myslím ) samozřejmě u nich nejpoužívanější a na to moje ježdění to bude určo stačit - stejně beztak nic nepoznám Mimochodem koukal jsem na ten odkaz Marco a vylil z těch 4-komor tu stejnou sračku už po 40mth
- Semis
- Veterán
- Fotogalerie
- Příspěvky: 3155
- Založená vlákna
- Místo: východní skoro Pragl
- Motorka: DR-Z400SM, EXC 250, TXT 250
- 6 2
Re: Jakou viskozitu do WP?
badyšot:
Jasný že je to taky hydraulika. Problém je ale právě v tom, že drtivá většina těhle lidí vůbec neřeší jakej typ hydrauliky tam nacpe. Jim jde jen o cenu. Druhá věc jsou vlastnosti těch tlumičových olejů. Tohle já jen těžko posoudím, pač mi tolik tlumičů rukama neprošlo a ani se tím nezabývám. Rozdíl ve funkci tlumičů po výměně oleje ale poznám. Nicméně od zkušených tlumičářů mám potvrzeno, že ty rozdíly třeba mezi Motorexem, Motulem nebo Ohlinsem nebo jinými jsou znatelné a to hlavně v tom jak se tím pumpováním špiní, jak pění a pod. Co já vím, tak od nejlepšího to zatím vychází na Ohlins, Motorex a pak až ty další. Co tam pak může dělat olej, který je určen pro uplně jiný typ použití? Mě to rozhodně za těch pár korun nestojí, abych dělal pokusy. Od pokusů jsou tady zkušení jedinci, kteří dělají stovky repasí ročně a já se raději budu držet jejich doporučení.
Dej koním pít...
Re: Jakou viskozitu do WP?
Čus, minulý týden jsem řešil také výměnu oleje v tlumičích, shodou okolností jsem studoval i podobné tabulky na amerických fórech, které poslal badyšot a dočetl jsem se od zkušenějších ještě jednu věc pro mě zajímavou a to, že některé značky si příliš nerozumí s gufery, narušují jejich povrch a vidle už třeba po 20 mth od repase prolínají. Konkrétně byla zmíněna značka Bel-ray, kterou mi tlačili v našem motokrámu, naštěstí neměli zrovna potřebnou viskozitu, tak jsem bral jiný. O tom prolínání jsem se dočetl až posléze. Jinak do centrálu mi dávali v servise olej Showa.
Edit: Ještě doplním, že čím menší rozdíl po odečtu je v prvních dvou sloupcích uvedené tabulky, tím stabilnější je chování tlumičů při různých teplotách a měly by jít naladit konzistentněji.
Do předních vidlic jsem nakonec koupil olej Putoline HPX 2.5w, který má indexy:
cst@40: 6.74 cst@100: 3.01 VI 458
Zajímavé je, že olej HPX 5w má hodnoty nic moc:
@40 22.5 @100 5.07 VI 162
Stojí u nás 290 Kč, takže cena v pohodě, měrné hodnoty u 2.5w výborné, uvidíme, co praxe. Řekl bych, že podám report, ale moto mám chvíli, zadek byl při koupi bez tlaku a tekl, z předku ten černý tuhý bordel nechtěl ani vytéct, takže objektivní by to při tomto porovnání moc nebylo.
Editoval green.bear (13.02.2015 12:42:15)
Re: Jakou viskozitu do WP?
Badyšot:
Hele no já chtěl co nejřidší, protože předek byl jak beton, nenapadlo mě, že nikdo olej pár let neměnil, jedna vidle totální kit. Gufera jsou ok, takže jsem to nechtěl rozdělávat komplet, snad se to rozhýbe, po 20mth je udělám stejně znova, ať se propláchnou a potom to třeba namíchám. Ještě se dá polaborovat s hladinou, mám to teď v továrním nastavení, měkké se to jeví dost, ale XR na nějaké skákání stejně není. Uvidíme, řekl slepý.
- Prochal11
- Bahnomil
- Fotogalerie
- Příspěvky: 1461
- Založená vlákna
- Místo: Trhové Sviny
- Motorka: Husaberg FE 450 Husqvarna TE 300 KTM 950 SER
- Věk: 39
- Tel: 774154754
- 5 3
Re: Jakou viskozitu do WP?
Pánové vy to ladíte hodně hodně do profi segmentu,pro hobíka bohatě stačí,aby doržel manuál,kdýž budu jezdit závody,tak budu laborovat s nejasnými výsledky sám,nebo to dám udělat člověka co tomu rozumí. Občas stačí vyměnit olej,gufera a člověk se nestačí divit jakej je to rozdíl.Většinou to každej řeší když to teče což už si myslim že je pozdě.Kolikrát myšlenka že to zkusim udělat sám,aby jsem ušetřil,nebo si dokázal že to zvládnu-"přeci nejsmem lempl" stojí za hovno prostě ladění tlumičů je alchymie. Předky se asi s trochou umu udělat daj,ale centrál to je třeba pro mě,španělská vesnice.
Dal jsem pár kroužků tak soráč za schreiben
Kdo se bojí,nesmí do lesa :-)
Re: Jakou viskozitu do WP?
jenom takovou zajímavůstku k ohlinsím olejům.....ony jsou tak dobré mimojiné proto, že se jako základní olej používá nejvyšší řada hydraulických minerálních olejů od Statoilu, které samy o sobě mají index viskozity kolem 360. No a Statoil pro výrobu těchto hydraulických olejů zase může vybírat z nejlepších druhů severomořské lehké ropy, páč si ji sám těží.
|