Off-Road Forum OFFMOTO.COM Off-Road Forum OFFMOTO.COM

Rychlé hledání

ENDURO - CROSS

ČTYŘKOLKY

MOTOTURISTIKA

Cestování (126)
Srazy (72)
Výlety (114)

MOTOSPORT :: ZÁVODY

INZERCE : Motocykly

INZERCE : Ostatní

REKLAMA

Laminování

#1 31.03.2013 22:54:17

slugger
Veterán
Fotogalerie
Příspěvky: 2700
Založená vlákna
Místo: jih Českých Budějovic
Motorka: Husaberg TE300, GasGas EC300, XT600E, Honda Pantheon 150 ve dvou taktech
Věk: Třicítka v háji...
Tel: 732 506 125
5 1

Laminování


Je tu někdo, kdo má zkušenosti s laminováním?
Chci si vyrobit střešní stan.
Mám hokej v tom, jakou gramáž tkaniny zvolit, asi by se hodilo, jak tkaninu skládat a hlavně, kde nejlevněji pořídit.
Díky za každou radu beer 


Proč mám ničit gumu na asfaltě a11
Protože GasGas
Kdo to ruší lesa klid?!

 offline 

 

#2 31.03.2013 23:24:45

Faryn
Bahňák
Fotogalerie
Příspěvky: 390
Založená vlákna
Místo: Rožnov:Pr
Motorka: Gas Gas 450FSR
Věk: 35
Tel: 608713226
Web
3 0

Re: Laminování


slugger:
v uterí Ti pisnu kamoš to dlouho dělal ano 


Kdo nikdy nezávodil stál celý život v řadě.

 offline 

 

#3 31.03.2013 23:40:13

Lasky
Bahnomil
Fotogalerie
Příspěvky: 878
Založená vlákna
Místo: Lišov u Č.Budějovic
Motorka: 2ks Honda XRV 750 Africa Twin, jedna se sajdou a jedna sólo
Věk: 35
2 0

Re: Laminování


Čau, já se tím kdysi dokonce živil, ale je to už hodně dávno, takže si všechno nepamatuju. Byl jsem ještě náctiletej. Dělal jsem ve fabrice kde se vyráběly laminátový kanalizační šachty.
Většina se dělala strojně na lisu z ještě nezatvrdlých plat a pak se to laminovalo pistolí, která stříkala nasekaný vlákno a lepidlo.
Nicméně některý typy se dělaly ručně. V první řadě je třeba mít dokonale připravenou formu. Pokud možno vybroušenou absolutně do hladka, protože jinak může být docela problém z ní pak ten výrobek vyklepnout.To je bohužel možná větší práce, než samotnej výrobek. Pak se forma natře voskem. Potom se natírá takovou hodně hustou barvou, jmenovalo se to Gel Coat. Nevím, zda se používá i něco jinýho. Až barva zaschne, tak se to už normálně natřelo válečkem lepidlem, položíš tkaninu, lze dát 2 vrstvy najednou a vyválečkuje se to takovým malým kovovým rýhovaným válečkem, natřeš lepidlem, znova vyválečkuješ a můžeš dát další 2 vrstvy tkaniny. A takhle pokračuješ, tak dlouho až to máš dost tlustý. Bylo vcelku jedno, jak tkaninu skládat. Velký rovný plochy ideální z jednoho kusu, ale jde to napojovat. Na rohy a namáhaná místa můžeš přidat pásky. Když je to dobrá tkanina menší gramáže, tak  po natření lepidlem se nechá tím válečkem velmi dobře tvarovat. Povolí opravdu hodně i do velkých záhybů a nerovností. Když se ti tam hodně roztáhne, tak přihodíš jen proužek na to místo a znova to dokážeč rozválečkovat tak, že to není poznat, že je to nějak napojovaný.
Pak to necháš vytvrdnout, vezmeš špachtli a odloupneš to z formy. Pokud jsi formu neojebal, tak to udělá klap a je dole. Pokud se tam ale vyskytly nějaký nerovnosti a přilepí se to, tak to může bejt taky pěkná pakárna to sundat.
Když je všechno, tak jak má bejt, to pak jen obrousíš, vykituješ a stříkneš vrchní nátěr.

Už si bohužel nepamatuju, jaký byly ty čísla gramáží a kde se to kupuje nevím. Vím, že to vyráběl Vertex Hradec Králové.
A prosím tě. Je potřeba, aby to byla netkaná textilie. Je vyráběná z nasekaných vláken. Ještě existuje tkaná textilie a ta je úplně na hovno. Je to utkaný z dlouhých vláken stejným stylem jako látka. Když jsem pak skončil ve fabrice, tak jsem to občas dělal melouchem. Opravit lodě, kádě na ryby atd. Když mi někdo řekl, že má textílii svojí a přinesl tuhle tkanou, tak jsem málem vystříknul. To je šílená práce s tím. Mozná tak rovnou velkou plochu, ale jinak jsi nešťastnej, protože ta nepovolí jen tak. Máš to někde v záhybech schmoustaný a nemůžeš to rozválečkovat.


Slunce v duši, promile v krvi a Heavy Metal v srdci. Haleluja beer

 offline 

 

#4 31.03.2013 23:42:42

slugger
Veterán
Fotogalerie
Příspěvky: 2700
Založená vlákna
Místo: jih Českých Budějovic
Motorka: Husaberg TE300, GasGas EC300, XT600E, Honda Pantheon 150 ve dvou taktech
Věk: Třicítka v háji...
Tel: 732 506 125
5 1

Re: Laminování


By bylo čupr. To nebude nic náročnýho, jen když to dělám, tak byh to chtěl udělat tak nejak na dýl. Nejlíp natrvalo... a1 
A zase vzhledem k tomu, že to budu přepravovat sem a tam, tak by to mělo bejt pevný, ale co možná nejlehčejší a4 


Proč mám ničit gumu na asfaltě a11
Protože GasGas
Kdo to ruší lesa klid?!

 offline 

 

#5 31.03.2013 23:55:19

slugger
Veterán
Fotogalerie
Příspěvky: 2700
Založená vlákna
Místo: jih Českých Budějovic
Motorka: Husaberg TE300, GasGas EC300, XT600E, Honda Pantheon 150 ve dvou taktech
Věk: Třicítka v háji...
Tel: 732 506 125
5 1

Re: Laminování


Lasky:

Aha, tak tu tkaninu jsem zrovna chtěl. Resp. jsem nevěděl, že se dá použít i něco jinýho cool ...
Abych to upřesnil, má to být obndelník, vysokej cca 20cm složenej ze dvou dílů a nějakým aerodynamickým tvarem.
Základní formu udělám z polystyrenových desek, který klidně poleju benzínem, aby zmizely, takže separační vrstvu moc neřešim. Jako formu pro druhou část, použiju ten první díl. To proto, aby to do sebe pasovalo a krylo se to, když se to zavře(složí).
Prostě potřebuju udělat dvě laminátový skořepiny, který do sebe budou pasovat, něco vydrží a budou hezký gp 


Proč mám ničit gumu na asfaltě a11
Protože GasGas
Kdo to ruší lesa klid?!

 offline 

 

#6 01.04.2013 00:10:34

Lasky
Bahnomil
Fotogalerie
Příspěvky: 878
Založená vlákna
Místo: Lišov u Č.Budějovic
Motorka: 2ks Honda XRV 750 Africa Twin, jedna se sajdou a jedna sólo
Věk: 35
2 0

Re: Laminování


slugger:

Jo, ten stan vypadá něco jako velká rakev na střechu, že jo? Jeden díl je podlaha a druhej díl to víko. Já jsem na to kdysi koukal na nějakým shopu a bylo to kurevsky drahý.


Slunce v duši, promile v krvi a Heavy Metal v srdci. Haleluja beer

 offline 

 

#7 01.04.2013 00:28:17

slugger
Veterán
Fotogalerie
Příspěvky: 2700
Založená vlákna
Místo: jih Českých Budějovic
Motorka: Husaberg TE300, GasGas EC300, XT600E, Honda Pantheon 150 ve dvou taktech
Věk: Třicítka v háji...
Tel: 732 506 125
5 1

Re: Laminování


Lasky:

No, Kurevsky. Dvě laminátový víka, edna matrace z molitanu a voděodolný bočnice, k tomu mechanismus na rozkládání a nejlevnější od známýho klučiny za 27tis. peněz. a21 
A použitej nechci ...


Proč mám ničit gumu na asfaltě a11
Protože GasGas
Kdo to ruší lesa klid?!

 offline 

 

#8 01.04.2013 15:52:05

Dolph-cz
Bahňák
Fotogalerie
Příspěvky: 272
Založená vlákna
Motorka: ktm 350
Věk: 39
0 0

Re: Laminování


kdysi dávno jsem se zabýval výrobou spojlerů na auta a pod..
veškerý materiál jsme kupavali u firmy POLYVIANOVA  ve zlíně.už tehdy to bylo drahé ne .

nechci tě odrazovat,nebo podceňovat,ale pokud s tím nemáš zkušenosti-čeká tě těžký boj...


co se táká tkaniny-na ruční laminování je nejvhodnější  jakoby nasekané vlákna  slisované  do hadru...
pryskyřice je pro běžné laminování v podstatě jen jedna a k tomu různě rychlé iniciátory(tužidla).na vystužení se pak používají speciální rohože-to už ti doporučí tam kde to budeš kupovat.


....ale pokud nemáš formu,tak výsledek bude nepoužitelný... ne 

 offline 

 

#9 01.04.2013 17:14:27

Honza XT
Bahnomil
Fotogalerie
Příspěvky: 549
Založená vlákna
Místo: Brno
Motorka: EXC 250
4 1

Re: Laminování


Laminovani neni zadna sranda, kor pokud chces, aby se na vysledek pak dalo divat.

Jestli nemas zkusenosti s necim mensim, tak delat rovnou stresni stan bych nedoporucoval.

Aby povrch slusne vypadal, budes potrebovat negativni formu a idealne to pak jeste vakuovat. Dokazal bych si to predstavit, kdyby ti nekdo pujcil ten stan, ty bys udelal negativni formu a pak do ni laminoval vyslednej vyrobek.

Material se da kupovat u http://www.havel-composites.com/

 offline 

 

#10 01.04.2013 17:23:04

JindraMZ
Bahňák
Fotogalerie
Příspěvky: 349
Založená vlákna
Místo: Brno
Motorka: KTM 690 Enduro R, MZ 660E Baghira, Yamaha XT 350
Věk: 32
Web
0 0

Re: Laminování


Honza XT nejspíš myslel metodu RTM, ale napoprvé je to technologicky docela složité - viz http://www.youtube.com/watch?v=0tosbURJY0Q

 offline 

 

#11 01.04.2013 18:54:31

Dolph-cz
Bahňák
Fotogalerie
Příspěvky: 272
Založená vlákna
Motorka: ktm 350
Věk: 39
0 0

Re: Laminování


JindraMZ:

za tu dobu,co to lepí do igelitu bych měl klasicky štětkou a válečkem udělané ty auta dvě.a to nemluvím o ceně té oboustrané lepící pasky atd.

ale vypadá to hezky a nemusel tolik čuchat smrad...  ano 

takle nějak to má smysl,když se dělá s karbonovými vlákny...

Editoval Dolph-cz (01.04.2013 18:55:31)

 offline 

 

#12 01.04.2013 19:50:41

Šáfa
začátečník
Fotogalerie
Příspěvky: 33
Založená vlákna
Motorka: TT 600 S
Věk: 40
0 0

Re: Laminování


Dolph-cz:

http://www.youtube.com/watch?v=2NDtjjDneGQ

tady bych si nějaký vybral ...

 offline 

 

#13 01.04.2013 19:52:18

JindraMZ
Bahňák
Fotogalerie
Příspěvky: 349
Založená vlákna
Místo: Brno
Motorka: KTM 690 Enduro R, MZ 660E Baghira, Yamaha XT 350
Věk: 32
Web
0 0

Re: Laminování


Dolph-cz: mělo by to mít výhodu v zatečení pryskyřice do všech částí formy bez bublin, ale když jsme to dělali ve škole tak se nám to taky nepovedlo... chce to cvik, tak jako všechny ostatní metody key 

 offline 

 

#14 01.04.2013 20:04:56

Semis
Veterán
Fotogalerie
Příspěvky: 3155
Založená vlákna
Místo: východní skoro Pragl
Motorka: DR-Z400SM, EXC 250, TXT 250
6 2

Re: Laminování


slugger:

S tím vylíváním benzínem bych to moc neviděl. Ono to sice funguje, ale pak ti tam zůstane takovej lepivej maglajz, kterýho se blbě zbavuje.
Taky jsem už něco laminoval a je to opravdu boj.
Pokud to chceš pěkný, tak ti nezbyde nic jinýho než opravdu udělat hodně přesně negativní formu a už dokonale hladkou jak psal Lasky. Jakákoli nerovnost je pak i vidět a blbě se odstraňuje.
Dobrý je udělat si vakuový pytel, kterým to pak stáhneš. My jsme na to používali čerpadlo z lednice, napojili ho na pytel, na druhé straně udělali malou dirku a nechali běžet celou noc.
S tkaninou se dělat dá, ale má to svá úskalí a hodně prudké ohyby se s tím dělají blbě.

Já jsem volil postup takový:
Udělal jsem formu a vytřel separátorem.
Pak natřel epoxidem a nanesl první vrstvu tkaniny. Tu štětcem zatalčil aby se dokonale nasákla epoxidem a dával další vrstvu. Chce to mít dokonale prosycené, ale zároveň co nejméně epoxidu.
Takhle to jde dělat i bez vakuování, pokud to nejsou složité tvary, ale ten podtlak právě krásně tkaninu natlačí i do nejmenších záhybů.
Tady je ten postup:
http://www.youtube.com/watch?v=IAdVO8Rkv6c


Dej koním pít...

 offline 

 

#15 01.04.2013 20:44:21

rc28
Bahňák
Fotogalerie
Příspěvky: 178
Založená vlákna
Místo: radši jen Vysočina
Motorka: RR250
3 0

Re: Laminování


Zdarec, laminoval jsem ve firmě hardtopy , tak ti můžu napsat jak se to tam dělá. Nejdřív se udělá kopyto a z toho forma. Materiál na formu je normálka epoxid-polymer pryskyřice když je malý počet výrobků. Když je větší používá se jako první vrstva formy jiná pryskyřice tzv. formovák - černá sračka, která vytvoří nepropustnej hladkej povrch, který se dá brousit a leštit. Potom se dá vrstva fleecu a zbytek vrstev je z klasickýho laminátu - skelný vlákna většinou větších gramáží - 600g-900g.

Když máš formu hotovou, asi párkrát ji napatláš voskem na parkety a to tak, že napatláš, hadrem rozleštíš a postup opakuješ. Pak se to separuje asi třikrát separátorem - speciální včelí vosk a opět napatláš rozleštíš. Je důležitý aby se to udělalo pořádně, protože jinak výrobek z formy nedostaneš, oloupe se ti, a zmrvíš si i formu. Pak už se dělá výrobek.

Nejdřív naneseš do formy jako první vrstvu tak zvaný gelcoat - je to spíš něco jako plnič. Tento gelcoat se nanáší stříkáním z lakýrnické pistole jednou vrstvou, ale pořádně. Tužidlo je zvlášť - stejný jako na epoxid. a dělící roviny se domatlávaj štětkou. Pak se místa, kde jsou ostřejší hranky, díry a nerovnosti zatřou štětkou tzv. hustou - natuženej epoxid smíchanej s areosilem. Ta je tam proto, aby se ti přes hranky líp laminovalo a na výrobku se hranka neodštípla. A nakonec klasika - skelný vlákna s epoxidem - postupuješ od nejnižších gramáží 200g-300g až přes 600g až po např 900g jako vzpěry nebo kde to chceš mít pevný. Klasika, naneseš malým natěračským válečkem nebo štětkou epoxid na plochu (aby se ti látka prosytila i ze spodu), pak dáš látku, přesahy mezi spoji cca 2-3cm lepší jsou trhaný spoje než stříhaný. Tuto vrstvu nakonec prosytíš zase válečkem nebo štětkou a tzv vychřestýšuješ. To je proces, kde máš jakoby malej natěračskej váleček, ale místo válečku pěnovýho máš kovovej vroubkovanej. Tímto válečkem pořádně uválečkuješ vrstvu a vymáčkneš z ní co nejvíc vzduchu. Potom celej proces opakuješ s další vrstvou.

Nějaký info na konec. Nejlepší ředidlo je aceton. Rukavice latexový nejlíp dvoje na sebe. Vyzkoušet čas kdy ti tuhne natužená pryskyřice, natuhlou - gelovatou vyhodit. Čím víc natužená pryskyřice a čím víc jí je po hromadě např. v kyblíku tím víc se při tuhnutí hřeje - dokáže tě to i spálit. Hřejí i např. 3 vrstvy na sobě - takže polystyren nevydrží. Hadry na sebe co nejhorší, je to hegeš a nedostaneš to z ničeho, z rukou acetonem. Co se týče počtu vrstev je to individuální na to co děláš - hmotnost x pevnost. hardtopy se dělaly 1x+-250g, 2x600g normální vrstva, +1až2x600g namáhaný nostný rámy, +900g pásky třeba na to kde budou díry pro spoje. Na velkej obvod např rámu se do rohu dává tzv. rowing (skelná vlákna v laně). Na opravdu namáhaný spoje a pevné plochy tzv. sandwich (jako když pevnější např 1cm tlustý molitan). Materiál se bral u Havla, ale je to všecko kurevsky drahý. Podle mě ale není problém např. chřestýš vyrobit a váleček s ostatní výbavou koupíš za pár šušní - nejhorší je materiál.

Pokud bys měl nějakou otázku tak napiš...  ano 

Editoval rc28 (05.03.2018 11:14:59)


Co nepovolíš urvi, co neurveš to zkurvi!

 offline 

 

#16 01.04.2013 20:53:21

slugger
Veterán
Fotogalerie
Příspěvky: 2700
Založená vlákna
Místo: jih Českých Budějovic
Motorka: Husaberg TE300, GasGas EC300, XT600E, Honda Pantheon 150 ve dvou taktech
Věk: Třicítka v háji...
Tel: 732 506 125
5 1

Re: Laminování


Vyčerpávající gp 


Proč mám ničit gumu na asfaltě a11
Protože GasGas
Kdo to ruší lesa klid?!

 offline 

 

#17 01.04.2013 22:31:47

JindraMZ
Bahňák
Fotogalerie
Příspěvky: 349
Založená vlákna
Místo: Brno
Motorka: KTM 690 Enduro R, MZ 660E Baghira, Yamaha XT 350
Věk: 32
Web
0 0

Re: Laminování


Já to ovládám spíš teoreticky, třeba kdyby jsi v tom kompozitu chtěl něco spočítat nebo poradit jak vůči sobě natočit vrstvy aby měl co nejvyšší pevnost.

 offline 

 

#18 01.04.2013 23:29:24

Lasky
Bahnomil
Fotogalerie
Příspěvky: 878
Založená vlákna
Místo: Lišov u Č.Budějovic
Motorka: 2ks Honda XRV 750 Africa Twin, jedna se sajdou a jedna sólo
Věk: 35
2 0

Re: Laminování


To vakuování se používá třeba při průmyslové výrobě těch kanalizačních šachet kdy každej kus je úplně jinej.  Není to ale úplně jednoduchá technologie.
Nejdřív se vyválí plato složené z fólie,sklolaminátu,lepidla a nahoře zase fólie. Je to ale špeciální fólie, která vydrží extrémní natažení, z plata musí být dokonale vyválečkován vzduch, jinak to na lisu praskne a lepidlo je taky špeciální, tuhnoucí jen po d UV zářením. Takže se UV lampou zapečou jen okraje a plato musí být pořád přikryté deskou, aby neztvrdlo.
Pak se na lisu poskládá forma z různých kopyt a podložek podle výkresu. Pak se nad to upne to plato, pustí se lisem na šachtu, odsaje se vzduch a několik min se nad tím rozsvítí UV lampa aby to vytvrdlo.
Tohle je ovšem jen taková forma, je to strašně slaboučkký a křehký, takže se to pak nalaminuje laminovací pistolí. To je taková pistole do který vedou hadičky s jednotlivýma složkama lepidla a míchá se to až v pistoli, dál tam vede sklolaminátová šnůra z cívky. Pistole to seká na kousky a společně s tím lepidlem to blije na ten výlisek. To se vyválečkuje a nechá zatvrdnout.
Tímhle způsobem je možno průmyslově ve velkým množství dělat šachty, kdy každá je úplně jiná a tudíž na ní není forma.

Editoval Lasky (01.04.2013 23:31:18)


Slunce v duši, promile v krvi a Heavy Metal v srdci. Haleluja beer

 offline 

 

#19 02.04.2013 09:38:59

skodavrs
Bahňák
Fotogalerie
Příspěvky: 384
Založená vlákna
Místo: Mělník
Motorka: HQ TE 450-09, GSX 1400, CPI ARAGON 50
Věk: 36
Tel: 777769755
4 0

Re: Laminování


také jsem už něco laminoval od výroby karavanu, střešních boxů, spojlerů na auta a nakonec závodní veslařské lodě z karbonu a kevlaru kde je nejdůležitější pevnost a hmotnost co nejnižší. U lodí se to dělá sendwichovou metodou (skelná tkanina, kevlarová tkanina, kevlarová voština a vrchní vrstva opět skelná tkanina, výztuhy z karbonu) kdy dosáhneš extrémní pevnosti při minimální váze a tam potřebuješ vakuovat jinak to nespojíš. Na to co ty potřebuješ stačí štětec popřípadě váleček. Jak již bylo psáno bez perfektně připravené formy nemáš šanci vyrobit něco použitelného a i tak bude výsledek nejistý, jelikož nemáš zkušenosti, které jsou při laminování nezbytné. U laminování platí dvojnásob raději více času strávit s přípravou formy, separace než pak pracně opravovat produkt, který již stejně nebude nikdy 100%. Pokud nechceš zbytečně vyhodit peníze a ztratit spousty času, tak se do toho raději vůbec nepouštěj. Není možné ti poradit jak na to po telefonu, natož pak mailem. Ideální by bylo aby jsi s někým absolvoval celý proces aby jsi si udělal představu o tom co to obnáší a věděl co a jak. Jinak Havel  je na materiály nejlepší, také vyráběl závodní veslařské lodě a dnes už jen prodává materiály, protože ví jaký ojeb laminování je.

 offline 

 

#20 02.04.2013 14:33:35

Ládínek
Bahňák
Fotogalerie
Příspěvky: 341
Založená vlákna
Místo: Praha
Motorka: XT 600
Věk: 50 + 10
5 0

Re: Laminování


slugger: Mě kdysi dávno napadlo použít střechu z nějakého tranzita.


Moje XTčko žije tam, kde končí asfalt.

 offline 

 

REKLAMA

Zápatí

Statistika

TOPlist

Copyright © 2007 - 2014 OFFMOTO.COM | Ochrana osobních údajů